梶田半古(はんこ)は明治20年代末から文芸雑誌の口絵を数多く手がけていました。半古が描いた王朝風の女性像や明治の女学生像は、画家を目指す青年たちの間で人気があり、清方もその一人でした。
半古の画風に清新さを感じた清方は、明治34年(1901)頃から半古塾の研究会「白光会(はっこうかい)」に参加するようになりました。本作は半古の影響を最も色濃く受けていた頃に制作したもので、半古風に明治の女学生の姿を描いています。
Asamidori (1901)
color on silk; hanging scroll
34.4 x 26.4 cm
Kajita Hanko (1870-1917) produced numerous
kuchi-e frontispieces for literary magazines from the late 1880s. Hanko’s schoolgirl genre scenes and his images of dynastic style women were popular with young people who aspired to become artists, Kiyokata being one of them.
Sensing freshness in Hanko’s style of painting, Kiyokata started attending the Hakkōkai, a study group formed by Hanko, in 1901. This work, which depicts the figure of a schoolgirl in the Meiji period, was done in the style of Hanko at a time when Kiyokata was deeply influenced by the older painter.