収蔵品データベース

水汲みずくみ

大正10年(1921)

絹本着色・軸

167.6 × 98.6cm

第3回帝国美術院美術展覧会のために、9月から着手しましたが同月中に断念し出品を見送った作品。完成は同年12月となりました。
清方は、実在の人物をもとに写実的に人物と背景を描いた《朝涼(あさすず)》(第6回帝展出品作・大正14年(1925))で手ごたえを得て、代表作の《築地明石町》(第8回帝展出品作・昭和2年(1927))の制作に繋げました。本作は写実的作画の先行的試みとして位置付けられます。また、農婦への取材も大正10年(1921)頃からみられるもので、本作は清方にとり、きわめて実験的な作と言えるでしょう。


Water Drawer (1921)
color on silk; hanging scroll
167.6 x 98.6 cm

Intending this painting for the third Imperial Fine Arts Academy Exhibition (Teiten), Kiyokata started working on it in September 1921, but gave up to enter the work in the Teiten. He completed the work in December 1921.
Asasuzu (Cool of the Morning) was well received at the sixth Teiten in 1925 for its realistic depiction of the landscape and the figure modeled after Kiyokata’s daughter. The same ideas were applied to his masterpiece Tsukiji Akashi-chō shown at the eighth Teiten in 1927, but Water Drawer came before these works. It may well be said that the work is an exploratory one as Kiyokata had only just started to research images of female farm workers in 1921.